Vanaf 7 maart 2022 start in een tweehonderdtal Vlaamse scholen een nieuwe campagne rond duaal leren. De campagne focust op jongeren uit de tweede en derde graad, en betrekt ook leerkrachten en ouders als belangrijke tussenschakels. Zo moet duaal leren nog zichtbaarder worden als een volwaardige leerweg binnen het secundair onderwijs en wordt verder gebouwd aan een positief en aantrekkelijk imago voor de leerformule waarbij iemand afwisselend leert op school en op een leerwerkplek. Duaal leren heeft nog een enorm potentieel in Vlaanderen. Duaal leren draagt bij aan een betere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt en aan het verminderen van de jeugdwerkloosheid en van de mismatch op de arbeidsmarkt. De gloednieuwe campagne in de scholen en online moet jongeren informeren en aanzetten tot een positieve studiekeuze voor duaal leren.
Deze campagne vloeit voort uit het VIONA-onderzoek “Wie kiest voor duaal leren? Een analyse van de instroom in duaal leren en beleidsaanbevelingen aan de hand van gedragsinzichten” van KU Leuven uit 2021 en de testcampagne die daarvoor werd ontwikkeld. Inzichten uit dat onderzoek werden toegepast op het promotiemateriaal dat nu wordt verspreid over de deelnemende scholen.
Uit het onderzoek van KU Leuven bleek dat leerkrachten een invloedrijke rol spelen in het studiekeuzeproces van hun leerlingen, daarom hebben ze een belangrijke rol in de campagne. De campagne zet dan ook in op betrokkenheid van de leerkrachten en bevat heel wat materiaal voor hen om in de les mee aan de slag te gaan en zo de dialoog over duaal leren aan te wakkeren.
Vlaams minister van Werk Hilde Crevits: “Duaal leren moet beter bekend worden. 6 op de 10 leerlingen geeft aan dat ze wel interesse zouden hebben in werkplekleren en driekwart voelt zich ook competent om te leren op de werkplek. Toch zien we nog onvoldoende inschrijvingen in duaal leren. Daarom komt deze campagne op het juiste moment. Om leerlingen én hun ouders te overtuigen te kiezen voor een duale opleiding! Samen met collega Weyts zorgen we er ook voor dat jongeren via een aanloopfase kunnen proeven van wat duaal leren kan zijn. Met ook de invoering in het volwassenenonderwijs trekken we onmiddellijk alle registers open.”
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts: “Onbekend is onbemind. We willen ouders en leerlingen dus goed informeren over de kansen die duaal leren biedt. Het is een volwaardige leerweg die leidt naar een diploma en veel meer kansen op de arbeidsmarkt. Er zijn ondertussen heel wat succesverhalen van leerlingen die gekozen hebben voor duaal leren. We zien een gestage toename van het aantal leerlingen in duaal leren, maar er is nog veel potentieel dat we willen verzilveren”.
De campagne loopt van begin maart tot eind juni in de scholen. In een tweede fase volgt ook een socialemedialuik.